Publikacja: Organizowanie publicznego transportu zbiorowego na szczeblu metropolitalnym oraz na styku dwóch województw- Komunikacja Publiczna

Na łamach Komunikacji Publicznej nr 1/2015 ukazał się artykuł radcy prawnego Jędrzeja Klatki pt. Organizowanie publicznego transportu zbiorowego na szczeblu metropolitalnym oraz na styku dwóch województw. Artykuł dotyczy zasady organizacji i funkcjonowania regularnego przewozu osób w publicznym transporcie zbiorowym realizowanego na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej oraz w strefie transgranicznej, w transporcie drogowym, kolejowym, innym szynowym, linowym, linowo- terenowym, morskim oraz w żegludze śródlądowej. Zachęcamy do przeczytania.

Rozstrzygniecie Nadzorcze Wojewody Mazowieckiego z dnia 27 listopada 2014 r. w sprawie dopłat do biletów na przejazd środkami lokalnego transportu zbiorowego.

W dniu 27 listopada 2014r. zapadło Rozstrzygniecie Nadzorcze Wojewody Mazowieckiego w sprawie dopłat do biletów na przejazd środkami lokalnego transportu zbiorowego dla osób zameldowanych na danym terenie. Zdaniem organu nadzoru nieuprawnionym jest pozbawianie części mieszkańców gminy, członków wspólnoty samorządowej, uprawnień do dopłat.

Organ właściwy do uchwalania Taryfy po dodaniu do ustawy o publicznym transporcie zbiorowym art. 50a

Na podstawie art. 21 ustawy z dnia 9 maja 2014 r. o informowaniu o cenach towarów i usług[1], do ustawy z dnia 16 grudnia 2010 r. o publicznym transporcie[2] dodane zostały art. 50a i 50b. Zgodnie z art. 50a analizowanej ustawy:

1. Rada gminy może ustalać ceny za usługi przewozowe w publicznym transporcie zbiorowym w zakresie zadania o charakterze użyteczności publicznej w gminnych przewozach pasażerskich. W mieście stołecznym Warszawie uprawnienia te przysługują Radzie Warszawy.

Jaki podmiot jest organizatorem publicznego transportu zbiorowego na linii komunikacyjnej albo sieci komunikacyjnej w międzywojewódzkich i międzynarodowych przewozach pasażerskich w transporcie kolejowym?

Organizatorem publicznego transportu zbiorowego na linii komunikacyjnej albo sieci komunikacyjnej w międzywojewódzkich i międzynarodowych przewozach pasażerskich w transporcie kolejowym jest minister właściwy do spraw transportu (art. 7 ust. 1 pkt 6 ustawy z dnia 16 grudnia 2010 r. o publicznym transporcie zbiorowym).

Nałożenie się właściwości organizatorów publicznego transportu zbiorowego

Organizatorów publicznego transportu zbiorowego właściwych ze względu na obszar działania (np. obszar związku czy porozumienia międzygminnego) jednoznacznie określają przepisy art. 7 ust. 1 ustawy z dnia 16 grudnia 2010 r. o publicznym transporcie zbiorowym (Dz. U. 2011 r., Nr 5, poz. 13 ze zm.), dalej ‘ustawa o publicznym transporcie zbiorowym’, zgodnie z którym organizatorem właściwym ze względu na obszar działania lub zasięg przewozów, jest:

Organ właściwy do uchwalania taryfy

Zgodnie z art. 4 ust. 1 pkt. 2 ustawy z dnia 20 grudnia 1996 r. o gospodarce komunalnej (tekst jedn. Dz. U. 2011 r., Nr 45, poz. 236), dalej „ustawa o gospodarce komunalnej” jeżeli przepisy szczególne nie stanowią inaczej, organy stanowiące jednostek samorządu terytorialnego postanawiają o wysokości cen i opłat albo o sposobie ustalania cen i opłat za usługi komunalne o charakterze użyteczności publicznej (…). Przywołany przepis wskazuje zatem na kompetencje organów stanowiących jednostek samorządu terytorialnego do o decydowania m.in.

Jak podmiot jest organizatorem publicznego transportu zbiorowego na linii komunikacyjnej w międzywojewódzkich i międzynarodowych przewozach pasażerskich w transporcie kolejowym?

Zgodnie z art. 7 ust. 1 pkt 6 ustawy z dnia 16 grudnia 2010 r. o publicznym transporcie zbiorowym organizatorem publicznego transportu zbiorowego na linii komunikacyjnej albo sieci komunikacyjnej w międzywojewódzkich i międzynarodowych przewozach pasażerskich w transporcie kolejowym jest minister właściwy do spraw transportu.

Strony