Przejdź do treści

NEWSLETTER LIPIEC – SIERPIEŃ 2022 r.

PRAWO TRANSPORTOWE NEWSLETTER LIPIEC – SIERPIEŃ 2022 r. NOWE PRZEPISY W dniu 18 lipca 2022 r. Parlament Europejski i Rada Unii Europejskiej uchwaliła Rozporządzenie (UE) 2022/1280 w sprawie ustanowienia w związku z rosyjską inwazją na Ukrainę szczególnych środków tymczasowych dotyczących dokumentów kierowcy wydanych przez Ukrainę zgodnie z jej ustawodawstwem -  zobacz rozporządzenie ustanawia szczególne środki tymczasowe mające zastosowanie do dokumentów kierowcy wydanych przez Ukrainę zgodnie z jej ustawodawstwem i będących w posiadaniu osób korzystających z tymczasowej ochrony lub odpowiedniej ochrony na mocy prawa krajowego zgodnie z dyrektywą 2001/55/WE i decyzją wykonawczą (UE) 2022/382. "dokumenty kierowcy wydane przez Ukrainę" oznaczają: prawa jazdy wydane przez Ukrainę potwierdzające, że kierowca jest uprawniony do kierowania pojazdami zgodnie z przepisami prawa ukraińskiego, oraz określające warunki, na jakich kierowca jest - uprawniony do kierowania pojazdami zgodnie z przepisami prawa ukraińskiego; lub karty kwalifikacji kierowcy wydane przez Ukrainę zgodnie z jej przepisami krajowymi ważne prawa jazdy wydane przez Ukrainę są uznawane na terytorium Unii, gdy ich posiadacze korzystają z tymczasowej ochrony lub odpowiedniej ochrony na mocy prawa krajowego, do czasu, gdy tymczasowa ochrona przestanie obowiązywać. na wniosek osoby będącej posiadaczem karty kwalifikacji kierowcy wydanej przez Ukrainę i korzystającej z tymczasowej ochrony na mocy prawa krajowego, państwo członkowskie, w którym korzysta ona z odpowiedniej ochrony na mocy prawa krajowego, może: W dniu 8 sierpnia 2022 r. Komisja Europejska wydala Rozporządzenie wykonawcze (UE) 2022/1380 ustanawiające zasady i warunki dokonywania przez przewoźników zapytań weryfikacyjnych, przepisy dotyczące ochrony danych i bezpieczeństwa systemu uwierzytelnienia przewoźników, a także procedury awaryjne w przypadku braku technicznej możliwości -  zobacz Rozporządzenie wykonawcze wykonuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/1240 z dnia 12 września 2018 r. ustanawiające europejski system informacji o podróży oraz zezwoleń na podróż (ETIAS) (Dz. U. UE. L. z 2018 r. Nr 236, str. 1 z późn. zm.) i określa szczegółowe przepisy i warunki działania portalu dla przewoźników i określa obowiązki przewoźników międzynarodowych w zakresie przesyłania zapytań weryfikacyjnych dotyczących obywateli państw trzecich zwolnionych z obowiązku posiadania wizy przy przekraczaniu granic zewnętrznych UE. W dniu 10 sierpnia 2022 r. Minister Infrastruktury wydał obwieszczenie w sprawie tymczasowych odstępstw od stosowania przepisów dotyczących czasu prowadzenia pojazdu, przerw i okresów odpoczynku kierowców -  zobacz Od dnia 12 sierpnia 2022 r. do dnia 30 września 2022 r. maksymalny dopuszczalny dzienny czas prowadzenia pojazdu został wydłużony z 9 godzin do 11 godzin, a maksymalny dopuszczalny tygodniowy czasu prowadzenia pojazdu został wydłużony z 56 godzin do 60 godzin. Komisja Nadzoru Finansowego ogłosiła nowe Rekomendacje dotyczące likwidacji szkód z ubezpieczeń komunikacyjnych -  zobacz KNF oczekuje, że zakłady ubezpieczeń będą stosować Rekomendacje dotyczące likwidacji szkód z ubezpieczeń komunikacyjnych nie później niż od 1 listopada 2022 r. W przypadku wystąpienia szkody częściowej zakład ubezpieczeń powinien ustalić świadczenie z umowy ubezpieczenia OC posiadaczy pojazdów w wysokości, która zapewni uprawnionemu przywrócenie pojazdu do stanu sprzed zdarzenia wyrządzającego szkodę. Zakład ubezpieczeń, ustalając wysokość świadczenia z umowy ubezpieczenia OC posiadaczy pojazdów, może, za wyraźną zgodą uprawnionego, zorganizować naprawę pojazdu w warsztacie naprawczym, której wynikiem będzie przywrócenie pojazdu do stanu sprzed zdarzenia wyrządzającego szkodę (kompleksowa usługa likwidacji szkody komunikacyjnej), jednakże nie może uzależniać wypłaty świadczenia od skorzystania z tej usługi. Zakład ubezpieczeń powinien ustalić świadczenie z umowy ubezpieczenia OC posiadaczy pojazdów w wysokości uwzględniającej celowe i ekonomicznie uzasadnione koszty nowych części i materiałów służących do naprawy uszkodzonego pojazdu. Jeżeli zakład ubezpieczeń wykaże, że dokonana przy użyciu nowych części i materiałów naprawa doprowadziła do wzrostu wartości pojazdu, w stosunku do jego wartości sprzed zdarzenia wyrządzającego szkodę, może on pomniejszyć wartość świadczenia o kwotę odpowiadającą temu wzrostowi. Zakład ubezpieczeń, ustalając wysokość świadczenia z umowy ubezpieczenia OC posiadaczy pojazdów, powinien uwzględniać wartość części zakwalifikowanych do wymiany, która zapewnia przywrócenie pojazdu do stanu sprzed zdarzenia wyrządzającego szkodę. Świadczenie z umowy ubezpieczenia OC posiadaczy pojazdów ustalane metodą kosztorysową powinno być ustalone w oparciu o wartość dostępnych części. Zakład ubezpieczeń nie powinien ustalać świadczenia w wysokości skutkującej ograniczeniem możliwości naprawy pojazdu w ramach przysługującego uprawnionemu świadczenia z umowy ubezpieczenia OC posiadaczy pojazdów, gdy nie wystąpiła szkoda całkowita. Zakład ubezpieczeń powinien stosować identyczne kryteria ustalania kosztów naprawy pojazdu oraz wartości pojazdu sprzed zdarzenia wyrządzającego szkodę, jak i po zajściu tego zdarzenia, niezależnie od tego, czy ustala wysokość świadczenia w szkodzie częściowej, czy bada ewentualną zasadność uznania szkody za całkowitą. W przypadku wystąpienia szkody całkowitej, zakład ubezpieczeń powinien udzielić uprawnionemu pomocy w zagospodarowaniu pozostałości pojazdu. Odpowiedzialność zakładu ubezpieczeń z tytułu umowy ubezpieczenia OC posiadaczy pojazdów za uszkodzenie pojazdu obejmuje zwrot celowych i ekonomicznie uzasadnionych kosztów najmu pojazdu zastępczego. Zakład ubezpieczeń w zakresie odpowiedzialności z tytułu umowy ubezpieczenia OC posiadaczy pojazdów za uszkodzenie pojazdu, może zaproponować najem pojazdu zastępczego na czas naprawy uszkodzonego pojazdu lub czas niezbędny do zakupu innego pojazdu. Zakład ubezpieczeń powinien, przy ustalaniu wysokości świadczenia z umowy ubezpieczenia OC posiadaczy pojazdów, uwzględniać utratę wartości handlowej pojazdu, w przypadkach, w których utrata taka nastąpiła. Odpowiedzialność zakładu ubezpieczeń z tytułu umowy ubezpieczenia OC posiadaczy pojazdów obejmuje zwrot uzasadnionych wydatków z tytułu sporządzenia na zlecenie uprawnionego opinii (ekspertyzy) przez osobę trzecią, o ile sporządzenie takiej opinii (ekspertyzy) było niezbędne do efektywnego dochodzenia świadczenia. Występując z propozycją zawarcia ugody, zakład ubezpieczeń powinien zapewnić uprawnionemu pełną i zrozumiałą informację o sposobie ustalenia wysokości proponowanego świadczenia z umowy ubezpieczenia OC posiadaczy pojazdów oraz o konsekwencjach zawarcia ugody.   2. PROJEKTOWANE ZMIANY PRZEPISÓW W dniu 7 lipca 2022 r. Minister Infrastruktury ogłosił projekt rozporządzenia zmieniającego rozporządzenie w sprawie wydawania dokumentów stwierdzających uprawnienia do kierowania pojazdami -  zobacz Zgodnie z projektem w przypadku wymiany prawa jazdy wydanego przez państwo niebędące państwem członkowskim Unii Europejskiej należy wystąpić do organu, który wydał to prawo jazdy, o potwierdzenie danych i informacji zawartych w prawie jazdy. Jednak obowiązkowi weryfikacji nie podlega zagraniczne krajowe prawo jazdy wydane w państwie, na którego terytorium toczy się konflikt zbrojny; dodatkowym warunkiem zwolnienia z obowiązku weryfikacji jest przedstawienie organowi dowodu potwierdzającego uprzednie wykonywanie pracy na stanowisku kierowcy. W dniu 13 lipca 2022 r. Minister Infrastruktury ogłosił projekt rozporządzenia zmieniającego rozporządzenie w sprawie wydawania karty kwalifikacji kierowcy -  zobacz  Zgodnie z projektem warunkiem wydania karty kwalifikacji kierowcy jest wystąpienie przez starostę do właściwego organu państwa członkowskiego Unii Europejskiej, Konfederacji Szwajcarskiej, państwa członkowskiego Europejskiego Stowarzyszenia Wolnego Handlu (EFTA) – strony umowy o Europejskim Obszarze Gospodarczym lub Zjednoczonego Królestwa Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej, które wydało świadectwo kwalifikacji zawodowej, kartę kwalifikacji kierowcy, prawo jazdy z wpisem kodu 95, o potwierdzenie danych zamieszczonych na oryginale dokumentu.   3. ORZECZNICTWO Wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Białymstoku z dnia 22 czerwca 2022 r. I SA/Bk 144/22 -  zobacz  Rada Miasta Białystok podjęła uchwałę nr LXII/706/14 w sprawie ustalenia opłat dodatkowych oraz opłaty manipulacyjnej z tytułu usług przewozowych komunikacji miejskiej organizowanej przez Gminę Białystok (Dziennik Urzędowy Województwa Podlaskiego z 2014 r. poz. 2450), w której wprowadziła obowiązek uiszczenia opłaty dodatkowej w przypadku zanieczyszczenia środka transportowego lub przystanku (250 zł) oraz w przypadku konieczności zaangażowania służb porządkowych przy wykonywaniu czynności związanych z wystawieniem wezwania do zapłaty (300 zł). WSA uznał że art. 34a ust. 2 Prawa przewozowego  nie upoważnia do określania sposobu ustalania wysokości opłat za zanieczyszczenia środka transportowego lub przystanku autobusowego. Rada miasta nie została też upoważniona do ustalania opłat związanych z koniecznością zaangażowania służb porządkowych przy wykonywaniu czynności związanych z wystawieniem wezwania do zapłaty.   4. AKTUALNOŚCI I PUBLIKACJE BRANŻOWE Leszek Margas, Pandemia pozbawiła gminę transportu. Elektryki pomogą „Gazeta Prawna” z 13.07.2022 r. str. B9 -  zobacz  na ulice gminy Zakrzew za rok wyjadą cztery elektryczne autobusy. Samorząd uzyskał na ten cel 8,5 mln zł dotacji z Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w ramach programu „Zielony transport publiczny”. Wkład własny powinien wynieść ok.  3,5 mln zł. nie zamierzamy dystrybuować biletów przez punkty sprzedaży na terenie gminy. Ich zakup będzie możliwy albo przez wirtualny portfel, albo kartą w biletomacie w autobusie. Krzysztof Śmietana, Solaris powiększa zyski „Gazeta Prawna” z 14.07.2022 r. str. A6 -  zobacz  Wynik netto w 2021 r. wyniósł 121,8 mln zł i był ponad 13 mln zł wyższy niż przed rokiem. zaś przychody ze sprzedaży zwiększyły się do 3,1 mld złotych. siłą Solarisa jest postawienie na elektromobilność. Piotr Wójcik, Autobusem i koleją przeciw inflacji. „Gazeta Prawna” z 29-31.07.2022 r. str. A8 -  zobacz  Według danych GUS w czerwcu wydatki w kategorii transport wzrosły o 33 proc. rok do roku, czyli ponad dwukrotnie więcej niż wskaźnik cen ogółem (15,5 proc.). . W badaniu Polskiego Instytutu Ekonomicznego aż 56 proc. pytanych dojeżdżało do pracy autem, a jedynie 25 proc. transportem publicznym.  W ośrodkach miejskich powyżej 500 tys. mieszkańców tylko 37 proc. ankietowanych dojeżdżało do pracy samochodem, a 46 proc. transportem publicznym. Bardzo wyraźne obniżenie cen biletów oraz poprawa dostępności komunikacji zbiorowej to skuteczne sposoby skłonienia kierowców do przesiadki do autobusów. Według badania „Public Transport Passenger Attraction Using Policy Interventions for a Post-COVID Scenario” obniżenie cen biletów o 10 proc. przynosi średnio spadek wykorzystywania samochodów o 7 proc. Natomiast zagęszczenie siatki połączeń oraz rozbudowa linii, dzięki którym czas podróży skraca się o 5 proc., skutkuje spadkiem przejazdów samochodami o 6 proc Konrad Wojciechowski, Praca szuka kierowcy. Lub kierowczyni, „Gazeta Prawna” z 5-7.08.2022 r. str. A16 -  zobacz Bez dwóch zdań jest popyt na kierowców. Wielu z dotychczas zatrudnionych wyjechało do Ukrainy. krakowscy kierowcy zarabiają na rękę 4–4,3 tys. zł, a po pół roku pracy mogą liczyć na więcej o ok. 400 zł netto. zarobki w Miejskich Zakładach Autobusowych w Warszawie przekroczą 6 tys. zł brutto, czyli 4,5 tys. Zł na rękę. Autor: radca prawny Jędrzej Klatka

Masz pytania?

Skontaktuj się z naszym ekspertem

/
/