NEWSLETTER LIPIEC 2024
PRAWO TRANSPORTOWE NEWSLETTER LIPIEC 2024 r.
- NOWE PRZEPISY
W dniu 03.07.2024 r. w Dzienniku Ustaw pod pozycją 983 zostało ogłoszone Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 28 czerwca 2024 r. w sprawie zmiany rozporządzenia zmieniającego rozporządzenie w sprawie warunków technicznych pojazdów oraz zakresu ich niezbędnego wyposażenia -> zobacz
- Zmiana wydłuża o rok – do 31.12.2025 r. – okres przejściowy na dostosowanie do nowych wymagań zespołu pojazdów przeznaczonego do nauki jazdy i egzaminowania osób w zakresie prawa jazdy kategorii C+E.
W dniu 04.07.2024 r. w Dzienniku Ustaw pod pozycją 987 zostało ogłoszone Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 2 lipca 2024 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie warunków produkcji i sposobu dystrybucji tablic rejestracyjnych i znaków legalizacyjnych [Dz. U. 2024 r. poz. 987] -> zobacz
Zmiana dotyczy tablic rejestracyjnych dla samochodów osobowych przeznaczonych do zawodów sportowych, więc nie dotyczy komunikacji miejskiej.
W dniu 11.07.2024 r. w Dzienniku Ustaw pod pozycją 1024 zostało ogłoszone Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 8 lipca 2024 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie wzorów zezwoleń na wykonywanie krajowych i międzynarodowych przewozów drogowych osób oraz wypisów z zezwoleń [Dz. U. 2024 r. poz. 1024] -> zobacz
- Zmiana wprowadza nowe wzory zezwoleń na wykonywanie regularnych przewozów osób w krajowym transporcie drogowym, regularnych specjalnych przewozów osób w krajowym transporcie drogowym, regularnych przewozów osób w międzynarodowym transporcie drogowym oraz 10 innych.
- PROJEKTOWANE ZMIANY PRZEPISÓW
W lipcu nie odnotowana projektów zmian aktów prawnych dotyczących komunikacji miejskiej.
- ORZECZNICTWO
Postanowienie Naczelnego Sądu Administracyjnego z 19 czerwca 2024 r. sygn. II GZ 261/24 -> zobacz
- Naczelny Sąd Administracyjny uchylił postanowienie WSA w Poznaniu o odrzuceniu skargi na czynność Burmistrza w przedmiocie ogłoszenia o zamiarze przeprowadzenia postępowania o udzielenie zamówienia na świadczenie usług w zakresie publicznego transportu zbiorowego.
- Spór dotyczył tego czy skarga została wniesiona w terminie bo skarga została wniesiona rok po zamieszczeniu ogłoszenia o zamiarze w Internecie.
- WSA w Poznaniu w postanowieniu uchylonym następnie przez NSA uznał, że powzięcie informacji przez skarżącego o zamiarze bezpośredniego zawarcia umowy zamieszczonej w BIP oraz w innych publikatorach i miejscach przewidzianych w art. 23 ustawy o publicznym transporcie zbiorowym po upływie blisko roku nie nastąpiło z należytą starannością, wymaganą przy prowadzeniu działalności gospodarczej. WSA w Poznaniu przyjął, że termin do wniesienia skargi upłynął 30 dni od dnia umieszczenia ogłoszenia o zamiarze w Internecie. Skoro skarga została wniesiona 11 miesięcy poźniej, to wniesiono ją z uchybieniem terminu.
- NSA przypomniał, że art. 60 ust. 1 ustawy o publicznym transporcie zbiorowym stanowi jasno, iż termin wniesienia skargi do wojewódzkiego sądu administracyjnego wynosi 30 dni od dnia, w którym skarżący powziął lub przy zachowaniu należytej staranności mógł powziąć informację o czynności podjętej przez organizatora, samą skargę wnosi się na określony rodzaj ogłoszenia organizatora, bowiem przepis przewiduje wniesienie środka zaskarżenia od ogłoszenia o zamiarze bezpośredniego zawarcia umowy.
- Niedopuszczalna jest sytuacja, w której strona uprawniona do wystąpienia ze skargą na czynność organu poniosłaby negatywne dla niej skutki procesowe w postaci odrzucenia skargi, będące konsekwencją nie tyle opieszałości w złożeniu środka zaskarżenia, co wewnętrznej sprzeczności opublikowanego ogłoszenia o zamiarze.
- Treść ogłoszenia o zamiarze powinna być zredagowana w taki sposób, by nie powodować wątpliwości u odbiorców. Informacje wynikające z opublikowanego ogłoszenia nie mogą być wzajemnie się wykluczające, sprzeczne i na tyle nieczytelne czy niejasne, że podmioty zainteresowane świadczeniem tego rodzaju usług napotkają na trudności w interpretacji treści ogłoszenia i rzeczywistej intencji organizatora.
- NSA uznał, że skarżący powziął informację o faktycznie podjętej przez organizatora czynności (t. j. że niejasne pismo było ogłoszeniem o zamiarze) dopiero po otrzymaniu odpowiedzi Burmistrza na skargę wniesioną do sądu administracyjnego.
Rozstrzygnięcie Nadzorcze Wojewody Warmińsko-Mazurskiego z 17 lipca 2024 r. znak PN.4131.274.2024 -> zobacz
- Rada Powiatu podjęła uchwałę w sprawie ustalenia opłat za usługi przewozowe oraz usługi dodatkowe wykonywane powiatowym transportem zbiorowym, w której wskazała konkretne kwoty tych opłat.
- Wojewoda stwierdził nieważność tej uchwały wskazując, że skoro ustawodawca wskazał w art. 34a ust. 1 Prawa przewozowego, iż upoważnienie to obejmuje wydanie przepisów określających sposób ustalania wysokości opłat dodatkowych i opłat manipulacyjnych, to brak jest podstaw do uznania, iż dopuszczalne było takie konstruowanie przepisów lokalnych, aby określały one nie sposób ustalania wysokości wskazanych wyżej opłat, ale ich wysokość.
Brak jest podstaw prawnych do uznania, że art. 15 ust. 1 pkt 10 ustawy o publicznym transporcie zbiorowym jest przepisem szczególnym w stosunki do art. 34a Prawa przewozowego. Dlatego art. 15 ust. 1 pkt 10 ustawy o publicznym transporcie zbiorowym także nie może stanowić podstawy do ustalenia konkretnej wysokości opłat za przewóz oraz innych opłat.
Rozstrzygnięcie Nadzorcze Wojewody Warmińsko-Mazurskiego z 23 lipca 2024 r. znak PN.4131.279.2024 -> zobacz
- Rada Miejska zmienia uchwałę w sprawie ustalenia cen i ulg za usługi przewozowe środkami komunikacji miejskiej w części dotyczącej tabeli pt. "Opłaty specjalne" określając konkretne kwoty opłat specjalnych.
- Wojewoda stwierdził nieważność tej uchwały wskazując, że upoważnienie z art. 34a ustawy - Prawo przewozowe obejmuje wyłącznie wydanie przepisów określających sposób ustalania wysokości opłat dodatkowych i opłat manipulacyjnych, natomiast brak jest podstaw do określania w uchwałach organów stanowiących jednostek samorządu terytorialnego ich wysokości.
- Ustalenie kwotowe wysokości opłat dodatkowych jest przekroczeniem upoważnienia ustawowego wynikające z art. 15 ust. 1 pkt 10 ustawy o publicznym transporcie zbiorowym w zw. z art. 34a ust. 1 ustawy Prawo przewozowe.
- AKTUALNOŚCI I PUBLIKACJE BRANŻOWE
Najwyższa Izba Kontroli, Liczne nieprawidłowości w organizacji zbiorowego transportu publicznego w woj. Dolnośląskim, 06.04.2024 r. -> zobacz
- Główne nieprawidłowości jakie stwierdzono w trakcie kontroli NIK to błędy w prowadzeniu postępowań mających na celu wyłonienie operatora publicznego transportu zbiorowego, przy zawieraniu umów o świadczenie tego rodzaju usług, a także nieprzekazywanie Marszałkowi Województwa Dolnośląskiego wymaganych informacji.
Każdy ze skontrolowanych urzędów prowadził postępowania mające na celu wyłonienie operatora publicznego transportu zbiorowego oraz zawierał umowy o świadczenie tego rodzaju usług. Jednakże w przypadku trzech z nich (Urząd Gminy Kondratowice, Urząd Gminy Oleśnica oraz Urząd Miasta i Gminy Wiązów) stwierdzono w tym zakresie szereg nieprawidłowości. Polegały one głównie na niezgodnym z obowiązującymi przepisami wyborze operatora publicznego transportu zbiorowego,
Jak wykorzystać dane, by usprawnić transport w polskich miastach „Gazeta Prawna” z 18.07.2024 r. -> zobacz
- Orange Polska dysponuje ponad 12 tys. stacji bazowych pokrywających zasięgiem cały kraj, w tym już ponad 1900 stacji 5G, co pozwala dostarczyć wiarygodną analizę tego, jak i gdzie poruszają się ludzie i ich grupy, opartą na danych z sieci mobilnej.
Odpowiednie uporządkowanie, zdefiniowanie i analizowanie tych danych stanie się źródłem bezcennej wiedzy dla twórców modeli transportowych – zarówno tych, którzy planują budowę nowych szlaków transportowych, jak i tych zajmujących się zarzadzaniem istniejącymi systemami.
Krzysztof Śmietana, Gdzie pociąg nie dotrze, tam ma dojechać autobus „Gazeta Prawna” z 22.07.2024 r. -> zobacz
- Ministerstwo Infrastruktury zapowiada konkretne działania mające zmierzać do likwidacji wykluczenia komunikacyjnego.
- Kolej nie dojeżdża teraz do 43 powiatów. Resort zapowiada, że zostaną tam uruchomione linie autobusowe. Będą kursować np. do najbliższej stacji, w której zatrzymują się pociągi dalekobieżne. Dzięki temu mieszkańcy będą mieli dostęp do krajowej sieci połączeń.
- Kursy autobusów będzie organizować marszałek województwa. Uruchamianie połączeń ma być zaś możliwe dzięki wsparciu z budżetu centralnego. – Dzięki szczegółowemu uzgadnianiu rozkładów chcemy mieć rzeczywiste skomunikowanie pociągu z autobusem.
Krzysztof Śmietana, Nowe wzory zezwoleń na przejazdy autobusami dużym problemem dla samorządów „Gazeta Prawna” z 29.07.2024 r. -> zobacz
- Zmienione wzory zezwoleń na przejazdy autobusami, które wprowadził resort infrastruktury, spowodowały duże problemy dla samorządowców i przewoźników.
- Resort nie wprowadził żadnego okresu przejściowego – w efekcie nie jest możliwe używanie dotychczasowych druków.
- Polska Izba Gospodarcza Transportu Samochodowego i Spedycji szacuje, że dokumenty będą dostępne w połowie sierpnia.
Autor: radca prawny Jędrzej Klatka
- Zaloguj lub zarejestruj się aby dodawać komentarze
Masz pytania?
Skontaktuj się z naszym ekspertem