Przejdź do treści

NEWSLETTER LIPIEC 2024

PRAWO TRANSPORTOWE NEWSLETTER LIPIEC 2024 r.

  1. NOWE PRZEPISY 

W dniu 03.07.2024 r. w Dzienniku Ustaw pod pozycją 983 zostało ogłoszone Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 28 czerwca 2024 r. w sprawie zmiany rozporządzenia zmieniającego rozporządzenie w sprawie warunków technicznych pojazdów oraz zakresu ich niezbędnego wyposażenia -> zobacz

  • Zmiana wydłuża o rok – do 31.12.2025 r. – okres przejściowy na dostosowanie do nowych wymagań zespołu pojazdów przeznaczonego do nauki jazdy i egzaminowania osób w zakresie prawa jazdy kategorii C+E.

 

W dniu 04.07.2024 r. w Dzienniku Ustaw pod pozycją 987  zostało ogłoszone Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 2 lipca 2024 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie warunków produkcji i sposobu dystrybucji tablic rejestracyjnych i znaków legalizacyjnych [Dz. U. 2024 r. poz. 987] ->  zobacz

  • Zmiana dotyczy tablic rejestracyjnych dla samochodów osobowych przeznaczonych do zawodów sportowych, więc nie dotyczy komunikacji miejskiej. 

     

W dniu 11.07.2024 r. w Dzienniku Ustaw pod pozycją 1024 zostało ogłoszone Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 8 lipca 2024 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie wzorów zezwoleń na wykonywanie krajowych i międzynarodowych przewozów drogowych osób oraz wypisów z zezwoleń [Dz. U. 2024 r. poz. 1024] -> zobacz

  • Zmiana wprowadza nowe wzory zezwoleń na wykonywanie regularnych przewozów osób w krajowym transporcie drogowym,        regularnych specjalnych przewozów osób w krajowym transporcie drogowym, regularnych przewozów osób w międzynarodowym transporcie drogowym oraz 10 innych.

 

  1. PROJEKTOWANE ZMIANY PRZEPISÓW

W lipcu nie odnotowana projektów zmian aktów prawnych dotyczących komunikacji miejskiej. 

 

  1. ORZECZNICTWO

Postanowienie Naczelnego Sądu Administracyjnego z 19 czerwca 2024 r. sygn.  II GZ 261/24 -> zobacz

  • Naczelny Sąd Administracyjny uchylił postanowienie WSA w Poznaniu o odrzuceniu skargi na czynność Burmistrza w przedmiocie ogłoszenia o zamiarze przeprowadzenia postępowania o udzielenie zamówienia na świadczenie usług w zakresie publicznego transportu zbiorowego.
  • Spór dotyczył tego czy skarga została wniesiona w terminie bo skarga została wniesiona rok po zamieszczeniu ogłoszenia o zamiarze w Internecie.
  • WSA w Poznaniu w postanowieniu uchylonym następnie przez NSA uznał, że powzięcie informacji przez skarżącego o zamiarze bezpośredniego zawarcia umowy zamieszczonej w BIP oraz w innych publikatorach i miejscach przewidzianych w art. 23 ustawy o publicznym transporcie zbiorowym po upływie blisko roku nie nastąpiło z należytą starannością, wymaganą przy prowadzeniu działalności gospodarczej. WSA w Poznaniu przyjął, że termin do wniesienia skargi upłynął 30 dni od dnia umieszczenia ogłoszenia o zamiarze w Internecie. Skoro skarga została wniesiona 11 miesięcy poźniej, to wniesiono ją z uchybieniem terminu.
  • NSA przypomniał, że art. 60 ust. 1 ustawy o publicznym transporcie zbiorowym stanowi jasno, iż termin wniesienia skargi do wojewódzkiego sądu administracyjnego wynosi 30 dni od dnia, w którym skarżący powziął lub przy zachowaniu należytej staranności mógł powziąć informację o czynności podjętej przez organizatora, samą skargę wnosi się na określony rodzaj ogłoszenia organizatora, bowiem przepis przewiduje wniesienie środka zaskarżenia od ogłoszenia o zamiarze bezpośredniego zawarcia umowy.
  • Niedopuszczalna jest sytuacja, w której strona uprawniona do wystąpienia ze skargą na czynność organu poniosłaby negatywne dla niej skutki procesowe w postaci odrzucenia skargi, będące konsekwencją nie tyle opieszałości w złożeniu środka zaskarżenia, co wewnętrznej sprzeczności opublikowanego ogłoszenia o zamiarze.
  • Treść ogłoszenia o zamiarze powinna być zredagowana w taki sposób, by nie powodować wątpliwości u odbiorców. Informacje wynikające z opublikowanego ogłoszenia nie mogą być wzajemnie się wykluczające, sprzeczne i na tyle nieczytelne czy niejasne, że podmioty zainteresowane świadczeniem tego rodzaju usług napotkają na trudności w interpretacji treści ogłoszenia i rzeczywistej intencji organizatora.
  • NSA uznał, że skarżący powziął informację o faktycznie podjętej przez organizatora czynności (t. j. że niejasne pismo było ogłoszeniem o zamiarze) dopiero po otrzymaniu odpowiedzi Burmistrza na skargę wniesioną do sądu administracyjnego.

 

Rozstrzygnięcie Nadzorcze Wojewody Warmińsko-Mazurskiego z 17 lipca 2024 r. znak PN.4131.274.2024 -> zobacz

  • Rada Powiatu podjęła uchwałę w sprawie ustalenia opłat za usługi przewozowe oraz usługi dodatkowe wykonywane powiatowym transportem zbiorowym, w której wskazała konkretne kwoty tych opłat.
  • Wojewoda stwierdził nieważność tej uchwały wskazując, że skoro ustawodawca wskazał w art. 34a ust. 1 Prawa przewozowego, iż upoważnienie to obejmuje wydanie przepisów określających sposób ustalania wysokości opłat dodatkowych i opłat manipulacyjnych, to brak jest podstaw do uznania, iż dopuszczalne było takie konstruowanie przepisów lokalnych, aby określały one nie sposób ustalania wysokości wskazanych wyżej opłat, ale ich wysokość.
  • Brak jest podstaw prawnych do uznania, że art. 15 ust. 1 pkt 10 ustawy o publicznym transporcie zbiorowym jest przepisem szczególnym w stosunki do art. 34a Prawa przewozowego. Dlatego  art. 15 ust. 1 pkt 10 ustawy o publicznym transporcie zbiorowym także nie może stanowić podstawy do ustalenia konkretnej wysokości opłat za przewóz oraz innych opłat.

     

Rozstrzygnięcie Nadzorcze Wojewody Warmińsko-Mazurskiego z 23 lipca 2024 r. znak PN.4131.279.2024 -> zobacz

  • Rada Miejska zmienia uchwałę w sprawie ustalenia cen i ulg za usługi przewozowe środkami komunikacji miejskiej w części dotyczącej tabeli pt. "Opłaty specjalne" określając konkretne kwoty opłat specjalnych.
  • Wojewoda stwierdził nieważność tej uchwały wskazując, że upoważnienie z art. 34a ustawy - Prawo przewozowe obejmuje wyłącznie wydanie przepisów określających sposób ustalania wysokości opłat dodatkowych i opłat manipulacyjnych, natomiast brak jest podstaw do określania w uchwałach organów stanowiących jednostek samorządu terytorialnego ich wysokości.
  • Ustalenie kwotowe wysokości opłat dodatkowych jest przekroczeniem upoważnienia ustawowego wynikające z art. 15 ust. 1 pkt 10 ustawy o publicznym transporcie zbiorowym w zw. z art. 34a ust. 1 ustawy Prawo przewozowe.

 

  1. AKTUALNOŚCI I PUBLIKACJE BRANŻOWE

Najwyższa Izba Kontroli, Liczne nieprawidłowości w organizacji zbiorowego transportu publicznego w woj. Dolnośląskim, 06.04.2024 r. -> zobacz

  • Główne nieprawidłowości jakie stwierdzono w trakcie kontroli NIK to błędy w prowadzeniu postępowań mających na celu wyłonienie operatora publicznego transportu zbiorowego, przy zawieraniu umów o świadczenie tego rodzaju usług, a także nieprzekazywanie Marszałkowi Województwa Dolnośląskiego wymaganych informacji.
  • Każdy ze skontrolowanych urzędów prowadził postępowania mające na celu wyłonienie operatora publicznego transportu zbiorowego oraz zawierał umowy o świadczenie tego rodzaju usług. Jednakże w przypadku trzech z nich (Urząd Gminy Kondratowice, Urząd Gminy Oleśnica oraz Urząd Miasta i Gminy Wiązów) stwierdzono w tym zakresie szereg nieprawidłowości. Polegały one głównie na niezgodnym z obowiązującymi przepisami wyborze operatora publicznego transportu zbiorowego,

     

Jak wykorzystać dane, by usprawnić transport w polskich miastach „Gazeta Prawna” z 18.07.2024 r. -> zobacz

  • Orange Polska dysponuje ponad 12 tys. stacji bazowych pokrywających zasięgiem cały kraj, w tym już ponad 1900 stacji 5G, co pozwala dostarczyć wiarygodną analizę tego, jak i gdzie poruszają się ludzie i ich grupy, opartą na danych z sieci mobilnej.
  • Odpowiednie uporządkowanie, zdefiniowanie i analizowanie tych danych stanie się źródłem bezcennej wiedzy dla twórców modeli transportowych – zarówno tych, którzy planują budowę nowych szlaków transportowych, jak i tych zajmujących się zarzadzaniem istniejącymi systemami.

     

Krzysztof Śmietana, Gdzie pociąg nie dotrze, tam ma dojechać autobus „Gazeta Prawna” z 22.07.2024 r. -> zobacz

  • Ministerstwo Infrastruktury zapowiada konkretne działania mające zmierzać do likwidacji wykluczenia komunikacyjnego.
  • Kolej nie dojeżdża teraz do 43 powiatów. Resort zapowiada, że zostaną tam uruchomione linie autobusowe. Będą kursować np. do najbliższej stacji, w której zatrzymują się pociągi dalekobieżne. Dzięki temu mieszkańcy będą mieli dostęp do krajowej sieci połączeń.
  • Kursy autobusów będzie organizować marszałek województwa. Uruchamianie połączeń ma być zaś możliwe dzięki wsparciu z budżetu centralnego. – Dzięki szczegółowemu uzgadnianiu rozkładów chcemy mieć rzeczywiste skomunikowanie pociągu z autobusem.

 

Krzysztof Śmietana, Nowe wzory zezwoleń na przejazdy autobusami dużym problemem dla samorządów „Gazeta Prawna” z 29.07.2024 r. -> zobacz

  • Zmienione wzory zezwoleń na przejazdy autobusami, które wprowadził resort infrastruktury, spowodowały duże problemy dla samorządowców i przewoźników.
  • Resort nie wprowadził żadnego okresu przejściowego – w efekcie nie jest możliwe używanie dotychczasowych druków.
  • Polska Izba Gospodarcza Transportu Samochodowego i Spedycji szacuje, że dokumenty będą dostępne w połowie sierpnia.

 

Autor: radca prawny Jędrzej Klatka

Plik
Newsletter lipiec (44.11 KB)

Masz pytania?

Skontaktuj się z naszym ekspertem

/
/