Przejdź do treści

NEWSLETTER STYCZEŃ 2022 r.

PRAWO TRANSPORTOWE – NEWSLETTER STYCZEŃ 2022 r.   1. NOWE PRZEPISY   Artykuł 58 ustawy z dnia 17 grudnia 2021 r. o szczególnych rozwiązaniach służących realizacji ustawy budżetowej na rok 2022 (Dz. U. poz. 2445) ogłoszonej w dniu 28.12.2021 r. w Dz. U. 2021 r. poz. 2445 znowelizował ustawę o publicznym transporcie zbiorowym  zobacz użyte w art. 78 w ust. 1, w art. 79 w ust. 1 i 2, w art. 80, w art. 82 w ust. 2 oraz w art. 87 w ust. 1 i 3 wyrazy "31 grudnia 2021 r." zastępuje się wyrazami "31 grudnia 2022 r."; użyte w art. 81, w art. 85 w ust. 2 oraz w art. 90 wyrazy "1 stycznia 2022 r." zastępuje się wyrazami "1 stycznia 2023 r." zezwolenia na wykonywanie regularnych przewozów osób w krajowym transporcie drogowym, których termin ważności upływa w dniu 31 grudnia 2021 r., wydane na podstawie przepisów dotychczasowych, zachowują ważność do dnia 31 grudnia 2022 r. (nowy art. 78 ust. 7) W dniu 26 stycznia 2022 r. w Dzienniku Ustaw 2022 r. pod poz. 180 został opublikowany tekst jednolity ustawy o transporcie drogowym  zobacz W dniu 26 stycznia 2022 r. po rozpatrzeniu stanowiska Senatu Sejm uchwalił nowelizację ustawy o transporcie drogowym, ustawy o czasie pracy kierowców oraz niektórych innych ustaw  zobacz. nowa definicja bazy eksploatacyjnej: „miejsce będące w dyspozycji przedsiębiorcy, przystosowane do prowadzenia działalności transportowej w sposób zorganizowany i ciągły, w skład którego wchodzi co najmniej jeden z następujących elementów: miejsce postojowe dla pojazdów wykorzystywanych w transporcie drogowym, miejsce załadunku, rozładunku lub łączenia ładunków, miejsce konserwacji lub naprawy pojazdów; przez bazę eksploatacyjną należy rozumieć także centrum operacyjne pracodawcy, o którym mowa w przepisach rozporządzenia (WE) nr 561/2006.” nowy art. 2c: przedsiębiorca musi dysponować odpowiednią do skali prowadzenia działalności bazą eksploatacyjną, znajdującą się na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, wyposażoną co najmniej w miejsca postojowe dla pojazdów wykorzystywanych w transporcie drogowym w liczbie odpowiadającej co najmniej 1/3 liczby pojazdów zgłoszonych przez przewoźnika do organu wydającego zezwolenie na wykonywanie zawodu przewoźnika drogowego, z uwzględnieniem ust. 2d. W przypadku zgłoszenia nie więcej niż dwóch pojazdów konieczne jest dysponowanie co najmniej jednym miejscem postojowym. nowy art. 2d: „w przypadku posiadania przez przewoźnika drogowego kilku baz eksploatacyjnych znajdujących się na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej łączna liczba miejsc postojowych musi odpowiadać co najmniej 1/3 liczby pojazdów zgłoszonych przez przewoźnika drogowego do organu wydającego zezwolenie na wykonywanie zawodu przewoźnika drogowego.” pozostałe zmiany zostały już opisane w grudniowym newsletterze https://igkm.pl/prawo-transportowe-newsletter-grudzien-2021-r/ w części 2: Projektowane zmiany przepisów   W dniu 1 stycznia 2022 r. wszedł w życie nowy art. 19a ustawy z dnia 6 marca 2018 r. - Prawo przedsiębiorców (t.j. Dz. U. 2021 r. poz. 162 z późn. zm.) dodany przez art. 22 pkt 2 ustawy z dnia 29 października 2021 r. (tzw. Polski Ład: Dz.U.2021.2105)  zobacz wszyscy przedsiębiorcy, którzy maja obowiązek prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących muszą począwszy od 1 stycznia 2022 r. zapewniać możliwość dokonywania zapłaty w pojeździe wykorzystywanym do świadczenia usług transportu pasażerskiego przy użyciu instrumentu płatniczego w rozumieniu ustawy z dnia 19 sierpnia 2011 r. o usługach płatniczych (Dz. U. z 2021 r. poz. 1907 i 1814). począwszy od 1 lipca 2022 r. przedsiębiorca, który zapewnia możliwość przyjmowania płatności przy użyciu terminala płatniczego i prowadzi ewidencję sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących, które umożliwiają połączenie i przesyłanie danych między kasą rejestrującą a Centralnym Repozytorium Kas, musi zapewnić współpracę kasy rejestrującej z terminalem płatniczym zgodnie z wymaganiami technicznymi dla kas rejestrujących, określonymi w przepisach wykonawczych wydanych na podstawie tej ustawy. Polska Izba Gospodarcza Transportu Samochodowego i Spedycji wystąpiła do Ministra Finansów o zwolnienie z tego obowiązku w przewozach autobusowych na trasach o długości do 150 kilometrów  zobacz   Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z 27 grudnia 2021 r. w sprawie certyfikatów potwierdzających spełnienie przez pojazd odpowiednich wymogów bezpieczeństwa lub warunków dopuszczenia do ruchu zostało ogłoszone 29.12.2021 r. w Dz. U. 2021 poz. 2455  zobacz nowe Rozporządzenie określa rodzaje oraz wzór certyfikatów potwierdzających spełnienie przez pojazd odpowiednich wymogów bezpieczeństwa lub warunków dopuszczenia do ruchu oraz termin ważności certyfikatów.   2. PROJEKTOWANE ZMIANY PRZEPISÓW   W dniu 28 grudnia 2021 r. ukazał się projekt Rozporządzenia Ministra Infrastruktury w sprawie  nowelizacji  rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 12 marca 2019 r. w sprawie profesjonalnej rejestracji pojazdów, stosowanych oznaczeń oraz opłat związanych z profesjonalną rejestracją pojazdów  zobacz. w projekcie zaproponowano zmianę wzoru i opisu blankietu profesjonalnego dowodu rejestracyjnego. 3. ORZECZNICTWO Wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Łodzi z 21 stycznia 2022 r. III SA/Łd 466/21à zobacz Na mocy § 1 Rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z 18 kwietnia 2011 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania Głównego Inspektora Transportu Drogowego (Dz. U. Nr 89, poz. 506 zobacz) rozpoznawanie spraw z zakresu działania Głównego Inspektora Transportu Drogowego dotyczących nałożenia kar pieniężnych, o których mowa wart. 92a ustawy z dnia 6 września 2001 r. o transporcie drogowym (Dz. U. z 2007 r. Nr 125, poz. 874 z późn. zm.), zostało przekazane wojewódzkim sądom administracyjnym, na których obszarze właściwości strona skarżąca zamieszkuje lub ma siedzibę.   Wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Kielcach z 16 grudnia 2021 r. I SA/Ke 543/21à zobacz  spór dotyczył interpretacji art. 15n ustawy z dnia 2 marca 2020 r. o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych (j.t. Dz. U. z 2020.1842 zobacz) przewidującego zastosowanie odstępstwa od warunków udzielonego zezwolenia. Marszałek Województwa nie uznał za odstępstwo treści zgłoszenia zmian w wykonywaniu warunków zezwolenia na linię komunikacyjną. Marszałek Województwa przyjął, że godzina odjazdu została dobrowolnie przez przedsiębiorcę zmieniona w trybie art. 15n ustawy o COVID-19. zgodnie z ustawą o COVID warunków określonych w zezwoleniu nie stosuje się w przypadku braku rentowności wykonywanych przewozów, będącego skutkiem niezależnych od przedsiębiorcy okoliczności, związanych z przeciwdziałaniem COVID-19. WSA uznał, że przepis ten pozwala przewoźnikowi na ograniczenie lub zaprzestanie wykonywania przewozów, o ile będzie to uzasadnione ww. przesłankami, a nie na samowolne modyfikowanie obowiązujących rozkładów jazdy. W przypadku konieczności dokonania zmiany godzin odjazdowych przewoźnik winien wystąpić z wnioskiem o zmianę zezwolenia.   4. AKTUALNOŚCI I PUBLIKACJE BRANŻOWE   Krzysztof Śmietana, PKS plus zaczyna się rozkręcać „Gazeta Prawna” z 04.01.2022 r. str. A11 à zobacz samorządy chętniej sięgają po pieniądze z funduszu rozwoju przewozów autobusowych i uruchamiają połączenia. Wyniki najnowszego naboru na 2022 r., który prowadzą wojewodowie, pokazują, że zainteresowanie jest większe niż w poprzednich latach, kiedy dużo środków pozostawało niewydanych. Zniknęła wymówka dla samorządowców, którzy powtarzali, że nie uruchamiają przewozów, bo nie mają na to pieniędzy. w czterech województwach – pomorskim, mazowieckim, śląskim i podkarpackim – wnioskowane kwoty łącznie o ok. 80 mln zł przekraczają pule środków przypisanych poszczególnym regionom. Ministerstwo Infrastruktury zapowiada usprawnienia programu. Wojewodowie nie będą ogłaszać naborów w ostatniej chwili.   Piotr Szymaniak, Senat stępił miecz na przewoźników, „Gazeta Prawna” z 12.01.2022 r. str. B5 à zobacz Nie będzie podwyższenia kar dla firm transportowych pod pretekstem implementacji pakietu mobilności. Nowe sankcje zostaną ograniczone do przewozów pojazdami od 2,5 do 3,5 tony. transport busami będzie wymagał zezwolenia i licencji wspólnotowej. Takie pojazdy będą musiały być wyposażone w tachografy, bo kierujący nimi będą objęci ustawą o czasie pracy kierowców.   Zofia Jóźwiak, Elektromobilność może dotyczyć wszystkich zamawiających „Gazeta Prawna” z 15.12.2021 r. str. B4 à zobacz od 1 stycznia zmieniły się zasady przetargów w miastach powyżej 50 tys. mieszkańców. Niezbędne jest przy nich (z pewnymi wyjątkami) posiadanie przez przedsiębiorcę startującego w przetargu minimum 10 proc. pojazdów elektrycznych lub zasilanych gazem ziemnym LNG lub CNG. 24 grudnia 2021 r. weszła w życie ustawa z 2 grudnia 2021 r. o zmianie ustawy o elektromobilności i paliwach alternatywnych oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. poz. 2269). Nowelizacja ta wprowadziła m.in. nową definicję zamawiającego w art. 2 pkt 29 ustawy o elektromobilności i paliwach alternatywnych oraz w art. 68a‒68e określiła, kto i w jakich sytuacjach musi stosować się do nowej definicji i powiązanych z nią regulacji. nowe obowiązki dotyczą zamówień których przedmiotem są usługi w zakresie drogowego publicznego transportu zbiorowego o wartości przekraczającej wartość progową określoną w art. 5 ust. 4 rozporządzenia nr 1370/2007 Parlamentu Europejskiego i Rady z 23 października 2007 r. dotyczącego usług publicznych w zakresie kolejowego i drogowego transportu pasażerskiego (w tym przypadku graniczna kwota to 1 mln euro, czyli przyjmując przelicznik na złote, taki jak przy zamówieniach publicznych - 4 453 600 zł).   Elektromobilność: nowe obowiązki dla samorządów i przedsiębiorców „Gazeta Prawna” z 21-23.01.2022 r. (dodatek) à zobacz grudniowa nowelizacja ustawy o elektromobilności przesądziła, że przy niektórych rodzajach zamówień powyżej progów unijnych minimalne limity pojazdów zero- i niskoemisyjnych obowiązują wszystkich zamawiających. udział pojazdów elektrycznych we flocie użytkowanej przez samorządy musi już wynosić co najmniej 10 proc. Taki sam pułap dotyczy podmiotów, które na zlecenie jednostki samorządu terytorialnego będą wykonywały zadania publiczne. obowiązek spełnienia progów 10 proc. udziału pojazdów niskoemisyjnych istnieje już od 1 stycznia 2022 r., ale ewentualne konsekwencje z tytułu jego niedotrzymania dopiero od 1 stycznia 2023 r. jeżeli jednostka związana jest z jakimś podmiotem umową o realizację zadania publicznego zawartą na podstawie prawa zamówień publicznych, a w strukturze jego taboru samochodowego brak jest minimum 10 proc. pojazdów elektrycznych lub zasilanych gazem ziemnym, to umowa taka wygasa 31 grudnia 2022 r. z mocy prawa. Autor: radca prawny Jędrzej Klatka

Masz pytania?

Skontaktuj się z naszym ekspertem

/
/