Przejdź do treści

Wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Łodzi z dnia 2 października 2016 r. w przedmiocie ustalenia opłaty za korzystanie z przystanków komunikacyjnych, których właścicielem lub zarządzającym jest Miasto Łódź

W dniu 2 października 2016 r. zapadł wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Łodzi w przedmiocie ustalenia opłaty za korzystanie z przystanków komunikacyjnych, których właścicielem lub zarządzającym jest Miasto Łódź. WSA w Łodzi uznał, że ustalając wysokość stawki opłaty za korzystanie z przystanków komunikacyjnych, należy uwzględnić standard poszczególnych przystanków, jak również infrastrukturę przystanku tj. istnienie wiaty, ławek, kiosku, utwardzenia podjazdu dla dla środków komunikacyjnych, itd., ale także jego wielkość.

Wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego z dnia 26 października 2016 r. w przedmiocie ustalenia stawki opłaty za korzystanie przez operatorów i przewoźników z przystanków komunikacyjnych, których właścicielem albo zarządzającym jest Gmina Miasta

W dniu 26 października 2016 r. zapadł wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego w przedmiocie ustalenia stawki opłaty za korzystanie przez operatorów i przewoźników z przystanków komunikacyjnych, których właścicielem albo zarządzającym jest Gmina Miasta.

Wyrok WSA w Krakowie w przedmiocie ustalenia stawki opłat za korzystanie przez operatora i przewoźnika z przystanków komunikacyjnych lub dworców, których właścicielem albo zarządzającym jest Gmina

W dniu 7 lipca 2015 r. zapadł wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie w przedmiocie ustalenia stawki opłat za korzystanie przez operatora i przewoźnika z przystanków komunikacyjnych lub dworców, których właścicielem albo zarządzającym jest Gmina. Rada Gminy ustaliła stawki za korzystanie przez operatora i przewoźnika z przystanków komunikacyjnych, których właścicielem lub zarządzającym jest wskazana Gmina - w wysokości 0,05 zł za jedno zatrzymanie środka transportu na przystanku komunikacyjnym.

Wyrok WSA w Łodzi w przedmiocie ustalenia opłaty za korzystanie z przystanków komunikacyjnych, których właścicielem lub zarządzającym jest Miasto Łódź

W dniu 2 października 2013 roku zapadł wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Łodzi w przedmiocie ustalenia opłaty za korzystanie z przystanków komunikacyjnych, których właścicielem lub zarządzającym jest Miasto Łódź. Uchwalone zostało, że korzystanie przez operatorów i przewoźników ze wskazanych w uchwale przystanków komunikacyjnych, których właścicielem lub zarządzającym  jest Miasto Łódź - jest odpłatne. Opłata miała być pobierana za każde zatrzymanie środka transportu na przystanku komunikacyjnym. WSA w Łodzi stwierdził nieważności zaskarżonej uchwały.

Wyrok NSA z dnia 17 lutego 2015 r. w przedmiocie ustalenia opłaty za korzystanie z przystanków komunikacyjnych

W dniu 17 lutego 2015 r. zapadł wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego w przedmiocie ustalenia opłaty za korzystanie z przystanków komunikacyjnych. Skarga kasacyjna Rady Miejskiej w tej sprawie została oddalona przez NSA.

Wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego z dnia 10 maja 2012 r. w sprawie korzystania z przystanków komunikacyjnych

W dniu 10 maja 2012 r. zapadł wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego w sprawie korzystania z przystanków komunikacyjnych. Pobieranie przez samorząd opłat (daniny publicznej) za korzystanie z przystanków komunikacyjnych i dworców jest bez wątpienia przejawem wykonywania władztwa publicznego.

Wyrok WSA we Wrocławiu 5 lutego 2015 r. dotyczący kary pieniężnej za wykonywanie przewozu regularnego

W dniu 5 lutego 2015 r. zapadł wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu w sprawie kary pieniężnej za wykonywanie przewozu regularnego. Sąd stwierdził, że przedsiębiorca nie może sam odstąpić od warunków zezwolenia na przewozy i przed jego zmianą- nawet jeśli postępowania trwa długo- nie powinien pozwalać kierowcom na zbieranie pasażerów na przystankach spoza rozkładu.

Opłaty za korzystanie z przystanków i dworców

Czy opłaty za korzystanie z przystanków lub dworców, o których mowa w art. 16 ust. 4 ustawy o publicznym transporcie zbiorowym powinny być pobierane jedynie za korzystanie z obiektów ogólnodostępnych, czy też za korzystanie z wszystkich obiektów przystankowych będących własnością lub zarządzanych przez jednostkę samorządu terytorialnego? Zgodnie z brzmieniem art. 16 ust. 4 ustawy z dnia 16 grudnia 2010 r. o publicznym transporcie zbiorowym (Dz. U. 2010 r., Nr 5, poz.

Ile wynoszą maksymalne stawki opłaty za korzystanie przez operatora i przewoźnika z przystanków komunikacyjnych lub dworców, których właścicielem albo zarządzającym jest jednostka samorządu terytorialnego?

Przepis art. 16 ust. 5 ustawy z dnia 16 grudnia 2010 r. o publicznym transporcie zbiorowym stanowi, iż stawka opłaty za korzystanie przez operatora i przewoźnika z przystanków komunikacyjnych lub dworców, których właścicielem albo zarządzającym jest jednostka samorządu terytorialnego, nie może być wyższa niż: 1)    0,05 zł za jedno zatrzymanie środka transportu na przystanku komunikacyjnym; 2)    1 zł za jedno zatrzymanie środka transportu na dworcu.   Stan prawny na dzień 28.05.2014 r.

Czy przepisy nie powinny zabraniać łączenia funkcji przewoźnika i zarządcy dworca?

W aktualnie obowiązującym stanie prawnym brak jest przepisów, które zabraniałyby przewoźnikom, jak przykładowo lokalnym Przedsiębiorstwom Komunikacji Samochodowej, pełnienia funkcji zarządcy dworca komunikacyjnego. Jednocześnie, jak wynika z art. 22 ust. 1 pkt 3 ustawy z dnia 6 września 2001 r. o transporcie drogowym (tekst jedn. Dz. U. 2012, poz.
Subskrybuj Art. 16. - Opłaty za korzystanie z przystanków