Przejdź do treści

NEWSLETTER PAŹDZIERNIK 2021 r.

1. NOWE PRZEPISY W dniu 14 października 2021 r. Sejm uchwalił nowelizację Prawa o ruchu drogowym à zobacz. Ustawa została przekazana do Senatu. zgodnie z nowym art. 66 ust. 1a „Pojazdy kategorii M2 oraz M3 powinny być wyposażone w homologowany ogranicznik prędkości ograniczający maksymalną prędkość tych pojazdów do 100 km/h, pojazdy kategorii N2 oraz N3 powinny być wyposażone w homologowany ogranicznik prędkości ograniczający maksymalną prędkość tych pojazdów do 90 km/h. Ogranicznik prędkości powinien być montowany przez producenta lub jednostkę przez niego upoważnioną.” przepisy ustawy określają obowiązek wyposażenia autobusu w homologowany ogranicznik prędkości, ograniczający prędkość do 100 km/h Obowiązek wyposażenia określonych kategorii pojazdów w ogranicznik prędkości wynika z dyrektywy Rady 92/6/EWG z dnia 10 lutego 1992 r. w sprawie montowania i zastosowania urządzeń ograniczenia prędkości w niektórych kategoriach pojazdów silnikowych we Wspólnocie (Dz. Urz. WE L 57 z 02.03.1992, str. 27) oraz zmiany do niej, tj. dyrektywy 2002/85/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 5 listopada 2002 r. zmieniającej dyrektywę Rady 92/6/EWG w sprawie montowania i zastosowania urządzeń ograniczenia prędkości w niektórych kategoriach pojazdów silnikowych we Wspólnocie (Dz. Urz. WE L 327 z 04.12.2002, str.8; Dz. Urz. UE Polskie wydanie specjalne, rozdz. 7, t. 7, str. 179). z obowiązku stosowania ograniczników prędkości są zwolnione pojazdy zarejestrowane przed dniem 1 stycznia 1988 r.   2. PROJEKTOWANE ZMIANY PRZEPISÓW W dniu 27 października 2021 r. sejmowa Komisja Infrastruktury rozpatrzyła rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo o ruchu drogowym oraz niektórych innych ustaw (druk nr 1680).  à zobacz nie ustąpienie pierwszeństwa pieszemu oraz wyprzedzanie na przejściu dla pieszych będzie karane grzywną 1 500 złotych, prowadzenie pojazdu mechanicznego po użyciu alkoholu lub podobnie działającego środka będzie karane grzywną 2 500 złotych, przekroczenie prędkości o ponad 30 km/h będzie karane grzywną 800 złotych, wyprzedzanie na zakazie wyprzedzania będzie karane grzywną 1 000 złotych, uczestnicy ruchu drogowego, którzy ponieśli szkodę wskutek przestępstwa przeciwko bezpieczeństwu w komunikacji w ruchu lądowym, o którym mowa w rozdziale XXI Kodeksu karnego, otrzymają na okres 6 do 12 miesięcy miesięczne świadczenia na zapewnienie środków utrzymania w wysokości: uzyskiwanego przez pokrzywdzonego miesięcznego wynagrodzenia netto lub dochodu w okresie poprzedzającym zdarzenie, ale nie niższej niż kwota najniższej emerytury, nie wyższej niż pięciokrotność najniższej emerytury. W dniu 29 października 2021 r. sejmowa Komisja Infrastruktury rozpatrzyła poprawki zgłoszone w drugim czytaniu do rządowego projektu ustawy o zmianie ustawy o elektromobilności i paliwach alternatywnych oraz niektórych innych ustaw (druk nr 1633). zobacz Klub Parlamentarny Koalicji Obywatelskiej zaproponował aby pojazdy samochodowe napędzane gazem ziemnym były zwolnione z zakazu wjazdu do strefy czystego transportu do 1 stycznia 2026 r. (nowy ust. 1a w art. 39).   3. ORZECZNICTWO Rozstrzygnięcie Nadzorcze Wojewody Wielkopolskiego z dnia 30.09.2021 r. KN-XI.4131.1.174.2021.25 zobacz uchwała rady gminy określająca warunki i zasady korzystania z przystanków nie może zawierać przepisu „Właściciel lub zarządca może odmówić zgody na korzystanie z przystanku, jeżeli stworzyłoby to zagrożenie dla organizacji lub bezpieczeństwa ruchu drogowego" ponieważ ustawodawca sam określił przypadki, których niewypełnienie skutkuje brakiem uzgodnienia Rozstrzygnięcie Nadzorcze Wojewody Warmińsko-Mazurskiego z dnia 4.10.2021 r. PN.4131.343.2021 zobacz uchwała rady gminy określająca warunki i zasady korzystania z przystanków nie może zabraniać umieszczania na przystankach reklam ponieważ wprowadzenie takiego zakazu wykracza poza delegację ustawową Wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego z 12.10.2021 r. I FSK 1247/18 zobacz Świadczenie wzajemne, w rozumieniu art. 73 Dyrektywy 112, nie musi występować bezpośrednio między usługodawcą i usługobiorcą jako stronami transakcji. W imieniu nabywcy lub też w jego miejsce świadczenie to, polegające na zapłacie wynagrodzenia, może być dokonane przez podmiot trzeci. Tak też stwierdził TSUE w wyroku C-353/00 wskazując, że "wynagrodzeniem jest wszystko, co otrzymuje sprzedawca w zamian za swoje towary i usługi, niezależnie od tego, kto jest podmiotem wypłacającym. Nie można pozostawiać kwot otrzymywanych przez podatnika poza podatkiem VAT tylko dlatego, że wypłacającym wynagrodzenie jest inny podmiot niż bezpośredni nabywca". rekompensata służy pokryciu straty i nie może być uznana za dotację przedmiotową, która zależna jest ceny i liczby świadczonych usług. Wyrok Sądu Okręgowego w Warszawie z 13.10.2021 r. zobacz dwóch mężczyzn, którzy w latach 2012-2014 r. nielegalnie doładowywali około 146 tys. kart miejskich pobierając w zamian opłatę w wysokości od 30 proc. do 40 proc. ceny biletu i wyrządzając warszawskiemu ZTM szkodę w wysokości najmniej 120 tys. zł zostało prawomocnie skazanych na 1 rok i 10 miesięcy oraz 1 rok i 4 miesiące pozbawienia wolności w zawieszeniu na trzy lata.   4. PUBLIKACJE BRANŻOWE Mariusz Szulc, Dofinansowanie do kosztów przewozu jest bez VAT „Gazeta Prawna” z 21.10.2021 r. zobacz Rekompensata nie wpływa na cenę usługi, tylko jest dotacją podmiotową do całej działalności spółki Rekompensata, która ma wyrównać straty z tytułu świadczenia usługi publicznej po cenie ustalonej przez samorząd, nie jest uwzględniana w podstawie opodatkowania Piotr Karziewicz, Transport dobrze zagospodarowuje środki pomocowe UE „Gazeta Prawna” z 26.10.2021 r. zobacz spożytkujemy w 100 proc. kwotę przydzielonych nam przez UE pieniędzy, które silnie będą wspierać rozwój polskiej infrastruktury transportowej. z dostępnej puli 87 mld zł Programu Infrastruktura i Środowisko (POIiŚ) zakontraktowano ponad 90 proc. tej kwoty Katarzyna Nocun, Bilety komunikacji miejskiej w górę  „Gazeta Prawna” z 27.10.2021 r. zobacz ponad stuprocentowa podwyżka hurtowej ceny paliwa gazowego czyni nieopłacalną eksploatację autobusów zasilanych CNG bilety podrożeją w Koninie, Elblągu, Rzeszowie    

Masz pytania?

Skontaktuj się z naszym ekspertem

/
/