Przejdź do treści

Porada dot. certyfikatu kompetencji zawodowych

Czym jest Certyfikat Kompetencji Zawodowych i jak go uzyskać? Prowadzenie działalności związanej z transportem drogowym przewozu osób i w zakresie pośrednictwa jest możliwe po otrzymaniu licencji. Posiadanie certyfikatu przez osobę zarządzającą przedsiębiorstwem jest jednym z warunków otrzymania licencji. Licencji zgodnie z art. 5c ust. 2 pkt. 3 ustawy z dnia 6 września 2001 r.

Zalety i wady utworzenia związku powiatowo-gminnego przez Powiat i gminy tego powiatu

I . Analiza prawna

1. Związek powiatowo-gminny jako organizator publicznego transportu zbiorowego

Co do zasady przewozy między gminami leżącymi w tym samym powiecie są przewozami powiatowymi (zob. art. 4 ust. 1 pkt 10 ustawy z dnia 16 grudnia 2010 r. o publicznym transporcie zbiorowym (t.j. Dz. U. z 2022 r. poz. 1343), dalej: „ustawa o ptz”, które powinny być finansowane z budżetu powiatu (zob. art. 7 ust. 1 pkt 3a ustawy o ptz).  

Co zrobić, gdy do firmy przyszedł mandat z fotoradaru?

W praktyce często zdarza się, że kierowcy pracują pod presją czasu i przekraczają dozwoloną prędkość na drogach. Dlatego do firm transportowych co jakiś czas wpływają mandaty z fotoradarów. Warto więc wiedzieć, jak powinien zachować się przedsiębiorca po otrzymaniu takiego mandatu. Najważniejszą zasadą jest, że odpowiedzialność za przekroczenie prędkości ponosi tylko osoba kierująca, a nie właściciel pojazdu. Oznacza to, że pracodawca nie musi płacić mandatu, o ile to nie on prowadził samochód. Natomiast, zgodnie z art. 96 § 3 ustawy z dnia 20 maja 1971 r. Kodeks wykroczeń (Dz. U.

Niższe kary pieniężne za naruszenia w uiszczaniu opłat przez system ViaToll

Nowy rok rozpoczął się od dobrej wiadomości dla korzystających z elektronicznego systemu poboru opłat ViaToll. Wszystko za sprawą nowelizacji ustawy z dnia 21 marca 1985 r. o drogach publicznych (t. j. Dz. U. 2013 r., poz. 260, z późn. zm.). W dniu 2 lutego 2015 r. weszły w życie zmiany wprowadzające niższe kary pieniężne za przejazd drogą krajową bez uiszczenia odpowiedniej opłaty. Zmiany te były bardzo oczekiwane przez środowisko transportowe, z uwagi na uprzednie wadliwe funkcjonowanie systemu oraz rażąco wygórowane kary z powodu kumulacji naruszeń.

Organ właściwy do uchwalania Taryfy po dodaniu do ustawy o publicznym transporcie zbiorowym art. 50a

Na podstawie art. 21 ustawy z dnia 9 maja 2014 r. o informowaniu o cenach towarów i usług[1], do ustawy z dnia 16 grudnia 2010 r. o publicznym transporcie[2] dodane zostały art. 50a i 50b. Zgodnie z art. 50a analizowanej ustawy: 1. Rada gminy może ustalać ceny za usługi przewozowe w publicznym transporcie zbiorowym w zakresie zadania o charakterze użyteczności publicznej w gminnych przewozach pasażerskich. W mieście stołecznym Warszawie uprawnienia te przysługują Radzie Warszawy.

Czym jest przewóz o charakterze użyteczności publicznej?

Zgodnie z art. 1 ust. 2 ustawy z dnia 16 grudnia 2010 r. o publicznym transporcie zbiorowym (Dz. U. 2011 r., Nr 5, poz. 13 ze zm.), dalej ‘ustawa o publicznym transporcie zbiorowy’, ustawa ta określa zasady finansowania regularnego przewozu osób w publicznym transporcie zbiorowym, w zakresie przewozów o charakterze użyteczności publicznej, realizowanego na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej – w transporcie drogowym, kolejowym, innym szynowym, linowym, linowo-terenowym, morskim oraz w żegludze śródlądowej.

Opłaty za korzystanie z przystanków i dworców

Czy opłaty za korzystanie z przystanków lub dworców, o których mowa w art. 16 ust. 4 ustawy o publicznym transporcie zbiorowym powinny być pobierane jedynie za korzystanie z obiektów ogólnodostępnych, czy też za korzystanie z wszystkich obiektów przystankowych będących własnością lub zarządzanych przez jednostkę samorządu terytorialnego? Zgodnie z brzmieniem art. 16 ust. 4 ustawy z dnia 16 grudnia 2010 r. o publicznym transporcie zbiorowym (Dz. U. 2010 r., Nr 5, poz.

Jak powinno zostać zrealizowane zadanie organizatora polegające na określeniu przystanków komunikacyjnych i dworców, których właścicielem albo zarządzającym nie jest jednostka samorządu terytorialnego?

Zgodnie z brzmieniem art. 15 ust. 1 pkt 7 ustawy z dnia 16 grudnia 2010 r. o publicznym transporcie zbiorowym (Dz. U. 2010 r., Nr 5, poz. 13 ze zm.), dalej ‘ustawa o publicznym transporcie zbiorowym’, organizowanie publicznego transportu zbiorowego polega m.in. na „określaniu przystanków komunikacyjnych i dworców, których właścicielem lub zarządzającym nie jest jednostka samorządu terytorialnego, udostępnionych dla wszystkich operatorów i przewoźników oraz informowaniu o stawce opłat za korzystanie z tych obiektów”.

Odmowa korzystania z przystanków komunikacyjnych z powodu zagrożenia

  Decyzja UOKiK z 17 listopada 2011, nr RKR 46/2011

Zaswiadczenie o świadczeniu usług w zakresie publicznego transportu zbiorowego z konsorcjum

Zgodnie z brzmieniem art. 28 ust. 1 ustawy z dnia 16 grudnia 2010 r. o publicznym transporcie zbiorowym (Dz. U. 2011 r., Nr 5, poz. 13), dalej ‘ustawa o publicznym transporcie zbiorowym’ „po zawarciu umowy o świadczenie usług w zakresie publicznego transportu zbiorowego organizator wydaje operatorowi zaświadczenie (…). Z kolei art. 28 ust. 4 zd.
Subskrybuj Porada prawna